Cvičení po porodu pod odborným dohledem

15.06.2017

Cvičení po porodu ano, ale...

Většina žen chce po porodu ihned zhubnout a vrátit se minimálně na původní míry, ani já nejsem jiná. Jako lektorka se specializací na cviky po porodu a pánevní dno se poslední dobou potýkám i s neodborností a malou informovaností již v nemocnici ze strany lékařského personálu.

Málokdo ale ví, jak pracovat se ženou, která má po porodu diastázu, případně inkontinenci či bolesti beder. 

Diastáza je rozestup břišních svalů. V těhotenství se bříško uvolní, svaly rozestoupí, aby miminko mělo dostatek místa. V průběhu šestinedělí by se svaly měly vrátit do původní polohy, což se ale bohužel ve velkém množství případů nestane a rozestup zůstane. Pokud navíc začneme cvičit cviky na posilování přímého břišního svalstva, diastázu si zafixujeme a její navrácení do původní polohy se tím zkomplikuje a prodlouží.

Většina žen nemá ani ponětí, že cvičení zeštíhlujících technik jim nepomůže. Většina žen začíná vše řešit až ve chvíli, kdy začnou bolet záda, zvětšuje se bříško a nebo dokonce při zatnutí břišních svalů jde bříško jako by do špičky. 

Já osobně vidím největší problém v malé informovanosti ze strany lékařů, a to jak na oddělení šestinedělí, tak u gynekologa na následné poporodní prohlídce. Mně osobně rozestup nikdo nekontroloval. A na straně druhé na lekcích chybí informace, jak tyto cviky provádět správně a hlavně PROČ je tak důležité s tímto cvičením začít co nejdříve. A pro mě to úplně nejdůležitější - čemu se po porodu naprosto vyhnout. 

Proč na lekce pod odborným dohledem

Na svých lekcích pro těhotné využívám mimo jiné i cviky na střed těla, tudíž core a pánevní dno.

A proto na lekcích po porodu doporučuji cvičit tyto cviky co nejdříve (po vaginálním porodu druhý den, po císařském řezu šestý den od porodu), pokud vše probíhalo fyziologicky. Jakmile skončí šestinedělí, tak si určitě nechte vyšetřit od gynekologa, fyzioterapeuta či trenéra (který má na tuto problematiku specializaci) a zjistíte si, jak na tom vaše pánevní dno i břicho je a zda můžete cvičit, nebo naopak nesmíte.

Další důležitý bod. Pokud jste před těhotenstvím nikdy necvicila core, tak s tím raději nyní ihned nezačínejte. V klidu a především bez stresu prožívejte šestinedělí s vaším miminkem. Odpočívejte, choďte na procházky a dejte tělu možnost, ať se s porodem vyrovná pomaličku samo. Až po ukončeném šestinedělí podle kontroly začněte případně hledat pomoc.

Pokud máte diastázu

Bříško se začne pravděpodobně zvětšovat, přidají se bolesti zad, hlavně beder, v horším případě může dojít k vyhřezlé ploténce. Pokud máte rády skupinové lekce a nechcete se jich vzávat, tak fajn ale pozor. Zkušený lektor by vám měl umět pomoci a ohlídat, abyste si ještě více neubížila a proto se na skupinových lekcích nebojte říci, jak dlouho jste po porodu a jaké máte popř. potíže.

Bohužel ke mě přicházejí klientky, kterým bylo řečeno, že když neni diastáza na tři prsty, takže to nic neni. OMYL !! V takovém případě zapomeňte na to, že ihned půjdete formovat postavu v takovém případě je nutné v první řadě pracovat s pánevním dnem. Věděli jste, že větší spodní bříško po porodu souvisí právě s povoleným pánevním dnem?

To pro mě není....

Některé klientky si stěžují, že taková lekce, kde se nezapotí a nebolí je celé tělo pro ně neni. . S tím bohužel nesouhlasím, to že mě bolí ještě 4 dny tělo je signál přemožených svalů. V období po porodu musíme naopak tělu pomoci k návratu a né ho zatěžovat. Základ pro úspěšný návrat do svého těla je umět dýchat s tělem a zrelaxovat a prokrvit svaly.

Vím, že teď asi mnohé nepotěším, ale je důležité vědět, že: výsledky se dostavují u každého jinak, proto u někoho může trvat náprava pár měsíců, ale třeba i 1-3 roky.