Jak na příkrmy u kojence

21.08.2017

V poslední době a možná i proto, že mě samotné se to týka, tak trochu bojuji s tématem příkrmy a opět tabulky pediatrů.

V jednom článku psaný paní doktorkou jsem se dozvěděla, že příkrmy musím nasadit, pokud dítě saje častěji než 8 - 12 x za 24 hodin. Hm, tak nevím, ale možná paní doktorka byť já nemám vysokoškolské medicínské vzdělání, ale možná neví, že dítě bradavku nepoužívá pouze k nasycení žaludku, ale rovněž i pro psychický klid a ujištění, že vás má neustále u sebe. Nebo má miminko zkrátka jen žízeň a tak se přikládá vícekrát za den. Dalším podnětem, kdy mám začít dávat dítěti příkrm je, že dítě jeví zájem o stravu, kterou konzumují ostatní členové rodiny.... Tak v tom případě bych svému poslednímu synovi musela dávat jídlo již od třetího měsíce, protože v té době mě tak urputně sledoval, až mi bylo hloupé jíst :D.

Podle doporučení stanoviska WHO a ESPGHAN je optimálním zdrojem výživy u prospívajícího miminka v prvním půlroku mateřské mléko. Kojení v tomto období je také nejlepší prevencí alergie.

Nedalo mi to a zjišťovala jsem z jakého důvodu je nyní doporučován ukončený 4. měsíc. A bylo mi na více místech řečeno, že z důvodu zvyšujícího počtu alergií u dětí. A nejen z toho důvodu je doporučováno zavádět příkrmy ve skleničkách, protože prý neobsahují tolik plísní a dusičnanů. Na jednu stranu možná ANO, ale když dětem jako první nabídneme chemicky upravenou stravu, tak je podle mého názoru vystavéme více alergii, než kdybychom vařili a přesně věděli co jim dáváme.

Vždyt ani vzduch kolem nich nemůžeme nijak přefiltrovat a co se stane, když jednou skleničky přestaneme dávat? Nenastane právě obávaná alergie? 

Myslím si, že kojení je nejúžasnější prevencí proti alergiím a pokud miminko prospívá, tak bych strikně nenutila příkrmy. Určitě je fakt ten, že by mělo mít dítě možnost výběru, tudíž nabídnu, ale netrvám na tom. Ukazatelem je pro mě individuální vývoj a projev každého jednotlivého miminka a klidná a spokojená maminka.

Několik málo zásad při zavádění příkrmů, ale zase to prosím berte jako mojí zkušenost či postřeh z praxe.

- Doporučuji zkusit začít se zeleninou, protože když jim dáme jako první ovoce, které má sladkou chuť, tak se jim moc do zeleniny nebude chtít :)

- A pokud budete zavádět maso, tak se zase nebojte experimentovat a už vůbec se nebojte červeného masa. Hlavně ať je to libové... PS:. a nebojte se ani zvěřiny!

- Sůl nad zlato a pokud budete skoro nesolit a i nesladit aspoň do ukončeného prvního roku, tak tím líp. Nezkazíte dítě přirozené chuťě a hlavně mějte na paměti, že děti mají velice citlivé chuťové pohárky, protože ještě nejsou zkaženi průmyslovou chemií.

- Není třeba se vyhýbat lepku ani potencionálně alergenním potravinám, jako jsou např. rybí maso nebo vaječný bílek.

- Ryby jednou týdně, jsou zdrojem tolik potřebných omega-3 mastných kyselin, mořské ryby jsou také zdrojem důležitého jódu. Ale zde fakt pozor odkud ryby jsou. Doporučuji začít českými rybami z našich chovů.

TIP: Věděli jste, že kuřecí maso má zhruba 3x méně železa než červené vepřové a hovězí.