Zpět po porodu - Diastáza, problém, který se podceňuje

04.04.2017

V průběhu celého těhotenství, si naše tělo žije ve vlastním tempu a jedná se o období, kdy máme jen pramalou šanci něco ovlivnit. Proto prosím na své tělo nechvátejte a buďte k němu tolerantní.

Co je diastáza

Břišní diastáza vzniká na přímém břišním svalu, jehož pravá a levá část (spojené uprostřed vazivem "linea alba"), se od sebe kvůli narůstajícímu objemu těhotenského bříška oddalují. A po porodu nějakou dobu trvá (netýká se to jen pár procent žen), než se k sobě opět "připnou". Jestli se divíte, proč máte třeba i rok po porodu vypouklé bříško, když ho pravidelně cvičíte, zdravě jíte a vždy jste ho měla ploché, odpověď hledejte v diastáze. Kvůli téhle mezeře, která se nevrátila na původní místo, se vám ven "tlačí" orgány (laicky řečeno). A ty způsobují, že je bříško vypouklé. Obzvlášť večer, když jste za celý den najedená, se vám může zdát, že vypadáte jak ve třetím měsíci. Pokud o ni nevíte, nejhorší, co můžete udělat je, že hned po šestinedělí začnete břicho posilovat. Diastáza, respektive levá a pravá část přímého břišního svalu se zpevní, ovšem ne na nesprávném místě, ale tam, kde vám diastáza po porodu zůstala (to může být třeba i 10 cm)! A pak už tyto dvě části jen těžko spojíte k sobě, když jste si je posilováním zafixovala v rozestoupené poloze.

Rozestup můžete mít ještě i půl roku po porodu, proto raději zapomeňte na sklapovačky a i nadále např. vstávejte z postele přes bok jako když jste byla těhotná. Prosím vyhněte se zapojování bříšního svalu, dokud nemáte rozestup pod kontrolou a v pořádku.

Cviky, které ANO

Rozhdoně spolu se zavinutím dělohy se budeme věnovat především cvikům na pánevní dno. Žena, která je po přirozeném produ by měla začít již první den po porodu a žena po císařském řezu může již po týdnu.

Aktivně zkoušejte stahovat svaly pánevního dna, ale v žádném případě netrénujte stylem, že přerušujete čůrání.

CORE je základ

Cvičit sedy lehy, šikmé břišní svaly a další způsoby cvičení na břicho vždy SMÍTE, až když nemáte diastázu.
Zhruba 2-3 měsíce po porodu můžete aktivně začít cvičit na střed těla, tedy tzv. Core.

Proč cvičit CORE - protože vám tento druh cvičení umožní návrat pánve (někdy dochází při porodu k vyosení), zpevní dělohu, zamezíme inkontinenci, zlepšíme držení těla a tím zároveň zajistíte správné prokrvení vašich orgánů a především je to jediné cvičení, díky kterému budete mít ploché bříško.

Cviky, které rozhodně NE

Po porodu nikdy necvičte přímé břišní svaly - sedy lehy, zkracovačky. Necvičte žádné břišní cviky! Jediné čeho byste tím dosáhly, tak je fakt, že si zafixujete svůj rozestup. A tím se zase vzdalujete návratu do vlastního těla :).

Jelikož za své znalosti vděčím i školení od Zuzky Bičíkové, tak zde přikládám odkaz na video, podle kterého můžete začít cvičit CORE.

https://www.youtube.com/watch?v=O9Nrkzy56bY&feature=youtu.be