Zpět po porodu Krok 1. zavinování

31.03.2017

Prvním krokem pro návrat do svého těla po porodu je správné a včasné zavinování dělohy. Tento krok startuje třetí dobou porodní, tudíž při porodu placenty. Pokud jste vícerodička, tak se můžete připravit an více bolestivý porod placenty i bolestivější zavinování. Ale rozhodně se nejedná o nic tragického, to mi můžete věřit. Přežila jsem to i na potřetí.

6tinedělí má veliký význam

Děloha prochází během šestinedělí největšími změnami. V průběhu těhotenství zvýšila svou hmotnost až na 1000 g, mnohonásobně zvětšila svůj objem a po porodu se musí navrátit do původního stavu. Ihned po porodu plodu dochází ke smršťování svalových vláken a ke zmenšování svalových buněk. Děloha má oválný tvar, dosahuje zhruba 1 - 2 prsty pod pupek. Stahuje se (zavinuje, involuje) asi 1 cm za 24 hodin a je-li všechno v pořádku, 10. den po porodu již nelze fundus zevně nahmatat. Po porodu zůstávají v děloze krevní sraženiny. S jejím smršťováním dochází k uzavírání děložních cév, které vedou k odkrvení a odumření děložní sliznice. Vše pak z těla odchází ven ve formě očistků, lochií. První 3 - 4 dny po porodu jsou červené s převažující složkou krve.

Jak podpořit zavinování dělohy


Již na porodním sále je možné požádat o zátěž na své bříško. Tato zátěž vám napomůže ke stažení dělohy a odchodu očistků. 
Pro správné zavinování je nezbytně nutné pravidelné vyprazdňování močového měchýře a střev. Podbříšek zkuste udržovat v teple a z vlastní zkušenosti doporučuji používání stahovacího těhotenského pásu a to již v porodnici.

Pravidelné kojení je cenným pomocníkem při zavinování, protože oxytocín, který se vyplavuje velice napomáhá ke stažení stěn a snižuje krvácení. 

Masírujte bříško ve směru hodinových ručiček a následně mírným tlakem od místa pod hrudní kostí směrem ke stydké sponě.

Pijte kontryhelový čaj. Kontryhel je ideální, vynikající bylinka po porodu. Stahuje dělohu, podporuje tvorbu mléka a zastavuje krvácení.

Pokud jste po císařském řezu, tak nejprve doporučuji zcela perfektní zhojení jizvy. A to především správným masírováním, aby v místě nevznikly srůsty a jakmile váš gynekolog potvrdí, že jste v pořádku, tak můžete cvičit stejné cviky viz. níže. 

0. den

Za nultý den se považuje den porodu.

Ihned po převozu na oddělení šestinedělí můžete začít tak, že si lehnete na břicho. Poloha na břiše napomáhá zavinování dělohy. Doporučuje se lehat na břicho alespoň 5krát denně po dobu 2-3 minut nebo jak vám bude příjemné. Druhý nebo třetí den po porodu si můžete podložit břicho polštářem, aby vás nebolela nalitá prsa.

Začněte hlubokým břišním dýcháním. Vědomě se pomalu nadechujte do břicha. Opakujte 10×.

Pokračujte jednoduchým cvičením dolních končetin. Střídavě ohýbejte a napínejte nohy v kotnících, kružte jimi. Opakujte 10×.

1. - 2. den

Snažte se vědomě zatáhnout svaly kolem močové trubice, pochvy a konečníku, pár vteřin vydržte. Postupně přidávejte, dopracujte se až na 30 opakování 5krát denně. Toto cvičení je zaměřené na posílení pánevního dna. Jeho výhodou je to, že se dá provádět kdekoli a kdykoli, vsedě, vestoje i vleže.

Posilujte prsní svaly. Spojte dlaně ve výši prsou a tlačte jimi proti sobě. Vydržte několik vteřin a povolte, opakujte 10×.

Stáhněte půlky, několik vteřin vydržte a povolte. Opakujte 10×. Tímto posílíte svaly hýžďové.

Pomalu můžete začít posilovat svaly břišní. Lehněte si na záda s pokrčenými končetinami. Zvolna dýchejte a při výdechu břišní svaly zatáhněte. Opakujte 10×.

3. den

Spolu se svaly pánevního dna můžete posilovat také svaly hýžďové. Lehněte si na záda a pokrčte nohy. Pomalu zvedejte pánev se současným stažením půlek k sobě. Můžete si také lehnout na břicho a střídavě zvedat levou a pravou nohu. Vše opakujte 10×.

4. den

Začněte s posilováním šikmých břišních svalů. Vleže na zádech s pokrčenými končetinami zvedejte zvolna s výdechem trup ke kolenům, pravé rameno k levému koleni a naopak. Opakujte 5×.

5. den

Klekněte si, dlaně položte na zem. S nádechem se vyhrbte a s výdechem se pomalu přes výchozí polohu mírně prohněte. Opakujte 5×.

10. den

Pokračujte ve zpevňování šikmých břišních svalů. Postavte se, mírně rozkročte, špičky mírně vytočené ven. Dejte ruce v bok. S nádechem vždy ukloňte trup střídavě na pravou a levou stranu, s výdechem se vraťte do výchozí pozice. Nepředklánějte se. Opakujte 5×.

Na posílení svalů rukou, zad a pánevního dna je vhodný cvik, při kterém si sednete na podložku s rovnými zády a nohami nataženými před sebe. Dlaně si opřete asi 10 cm za tělem o podložku. S nádechem stáhněte hýždě a protlačte pánev vzhůru. Chodidla se opírají celou plochou o podložku a hlava je volně vyvěšena. S výdechem se vraťte do výchozí pozice. Opakujte 3×.