Zpět po porodu Krok 3 - Pánevní dno

13.04.2017

Řiká se, že nejlepší je vlastní zkušenost no a co bych pro vás neudělala :), ale ted vážně. 

Cvičení po porodu ještě v porodnici nedoporučuji pouze z estetického hlediska, ale především jako prevence a dnes bych se chtěla zaměřit na pánevní dno.

Pánevní dno je stále více méně tabu, pokud tedy pomineme mediální obraz, kdy dochází díky posílení pánevního dna ke zlepšení sexuálního prožitku, ale věřte, že to je jen třešnička na dortu. Podstata pánevního dna je někde jinde.

Porod sám je velká nejen hormonální, ale i fyziologická změna. A v důsledku toho může dojít k výhřezu dělohy, děložního čípku atd.... A tomu bych se chtěla dnes věnovat.

Pokles dělohy

Za pokles dělohy může ochablé pánevní dno. To vzniká, jestliže po vytažení při porodu nebyl sval opět posílen a byl předčasně zatěžován těžkou tělesnou prací - tvrdé dopady a doskoky, prudké zvýšení nitrobřišního tlaku, zvedání těžkých břemen, chronická zácpa, ihned po porodu posilování břišních svalů. Chybou je, že ženy začínají ihned po porodu posilovat přímé břišní svalstvo dříve, než dostatečně naposilují svaly pánevního dna. Je třeba posilováním pánevního dna začínat a postupně připojovat posilovací cvičení šikmých břišních svalů. Nakonec zařadit posilování přímých břišních svalů.

Proto věnujte pozornost svému tělu a nebojte se na cokoliv zeptat. Každá změna, která se vám nezdá nebo na vás působí nepříjemně, tak konzultujte s lékařem popř. se můžete obrátit i na mě a já se budu snažit vás nasměrovat správným směrem. Hlavně pozor na diskuze.

Oslabené svaly pánevního dna mohou ovlivnit život ženy v mnoha ohledech. Je velmi důležité vědět, co všechno svaly pánevního dna ovlivňují, a naučit se, jak odstranit problémy s tím související. Jestliže jsou svaly pánevního dna příliš slabé, nemohou orgány umístěné v prostoru pánve správně plnit funkci. Funkcí svalů pánevního dna je podpora orgánu dolních vývodných cest močových včetně močové trubice. Ochablé svaly neudrží močovou trubici ve správné pozici, a tak jakýkoliv pohyb, který způsobí vzestup tlaku v močovém měchýři, může způsobit únik moči. Méně často je náhlý únik moči způsoben nedostatečností svěrače močového měchýře.

Někdy se stane, že žena nemůže ihned po porodu čůrat, což je způsobeno otokem v důsledku porodu. Ani to nepodceňujte, tento stav se z lékařského hlediska toleruje 6hodin po porodu. Nic méně, pokud i nadále přetrvává nemožnost močit, tak informujte lékaře a o to více vědomě trénujte svěrače.

Hlavní příčiny poklesu

  • Vícečetné těhotenství, ale ani prvorodičky nejsou vyjímkou
  • Silné tlačení při porodu
  • Nikdy necvičené nebo špatně posilovné pánevní dno

Co cvičit v 6ti nedělí

Pokud je porod bez komplikací, je možno začít cvičit ihned. 

  • Vhodné jsou polohy na břiše (zavinování dělohy) 
  • Cvičení na posílení svalů pánevního dna. 
  • Pokládat si miminko na bříško a provádět dechová cvičení. 
  • Cviky na pohyb ramen, cvičení na posílení prsních svalů, polohování dolních končetin (pro zvýšení krevního oběhu), cvičení pro vytváření návyku správného držení těla

Čemu se vyhnout v 6ti nedělí

  • Hmotnostní zátěže ve formě zvedání břemen
  • Silová cvičení a vytrvalostní, při nichž jde o maximální zátěže
  • Cvičení vedoucí k otřesům, nárazům
  • Jednostranná pohybová aktivita
  • Posilovací cvičení přímých břišních svalů

Cviky, které zde doporučuji na pánevní dno jsou i konzultovány s gynekologem a věřte, že začít je cvičit není nikdy pozdě v žádném věku. A to nejen po porodu!

Aktivace svalů pánevního dna se součinností velkých svalových skupin

  • Leh pokrčmo, chodidla na zemi - zvedat a pokládat pánev

  • Leh zkřižmo - tlačit k sobě vnější kotníky, kolena, stehna, stáhnout hýžďové svaly 

  • Leh pokrčmo, chodidla na zemi - nohy tlačit k sobě
  • Sed zkřižný (turecký sed), dlaně na kolena - tlačit proti dlaním


Aktivace sv. p. dna pro uvědomění si a procítění svalů pánevního dna samostatně

  • Leh, ruce podél těla - volně dýchat a stáhnout všechny svěrače - stah 5-30 sec. (důležité je 2x delší uvolnění, než je stah). 

Dále můžeme cvik provádět v lehu na břiše, vzporu klečmo, kleku, stoji, ...


Aktivace svalů pánevního dna pro odlišení přední a zadní části pánevního dna

Přední část pánevního dna - kolem močové trubice a pochvy

(opakované vtahy svalstva pánevního dna v následujících polohách)

  • Stoj, špičky k sobě, paty od sebe

  • Stoj, mírný předklon. 
  • Stoj rozkročný, dolní končetiny a chodidla vtočeny dovnitř, stoj, prohnout bedra, vystrčit zadek.

Zadní část pánevního dna - kolem konečníku

(opakované vtahy svalstva pánevního dna v následujících polohách) Stoj spatný, špičky více od sebe.

  • Stoj, mírný záklon

  • Stoj rozkročný (širší), špičky ven
  • Stoj, podsadit pánev